2018. január 22., hétfő

Mire jó a kötelező olvasmány? Mit ajánlanak a szakértők? - II.

Két kérdést tettünk fel a HUBBY kortárs gyerekirodalmi konferencia előadóinak. 
Az egyik, hogy mire való a kötelező olvasmány, a másik pedig egy ennél jóval konkrétabb kér(d)és: ajánljanak különböző korosztályoknak egy-egy olyan kortárs külföldi vagy magyar könyvet, ami szerintük igazán jó könyv, és amit tényleg kár lenne lehagyni az olvasmánylistákról. 


A válaszok azt mindenképpen igazolták, hogy a kötelező olvasmány, mint fogalom nemcsak revideálásra, hanem már önmagában is tisztázásra szorul, a könyvajánlókban pedig jobbnál jobb könyvek közül csemegézhetnek az olvasók! 

Mészáros Márton vagyok, 1977-ben születtem, irodalomtörténész vagyok.



1. Mire való a kötelező olvasmány? 
Szerintem arra, hogy a gyerekek kedvét elvegyük az olvasásától.
2. Mit ajánlasz a különféle korosztályokból
egy alsósnak: KAF: Hajnali csillag peremén
egy felsősnek: Herrndorf: Csikk
egy gimisnek: Holtverseny
egy szakiskolásnak: Éhezők viadala


Kerekes Valériának hívnak. Közel két évtizede dolgozom a felsőoktatásban, jelenleg az ELTE Tanító-és Óvóképző Kar oktatójaként. Kutatási területem a játék és a mese kapcsolódási pontjai óvódás és kisiskolás korban. 
Az intézményes oktatás mellett szívesen játszom és mesélek minden korcsoportnak.




1. Mire való a kötelező olvasmány? 
A kötelező olvasmány egy közös és izgalmas utazás az irodalom változatos helyszínein, ha az idegenvezető jól beszéli a turisták és az adott ország nyelvét. 
2. Mit ajánlasz a különféle korosztályokból
egy alsósnak: Timo Parvela ( 2012): Miú és Vaú házat épít vagy Simon Réka Zsuzsanna (2013): Ahány király, annyi mese. 
("Jelenleg csak a kisiskolások világában vagyok járatos... ")


Várnai Zsuzsanna vagyok, 1969.01.23-án születtem Budapesten. Magyar-angol szakos tanárként végeztem az ELTE TFK-n, majd diplomát szereztem művészetterápiából valamint gyermek- és ifjúsági irodalomból is. Jelenleg a Farkasréti Általános Iskola Művészettel nevelés programjának vezetője vagyok. Ezen kívül művészetterapeutaként és textilművesként is dolgozom.



1. Mire való a kötelező olvasmány? 
A kötelező olvasmány szerintem arra való, hogy a gyerekekkel, fiatalokkal beszélgetést kezdeményezzünk egy olyan szöveg kapcsán, mely az adott korosztályhoz szól, az ő nyelvükön, az ő problémáikról illetve olyan helyzetekről, történetekről, melyek számukra érdekesek, izgalmasak lehetnek.
2. Mit ajánlasz a különféle korosztályokból
egy alsósnak: Végvári Imre: Jövőmenők és Kollár Árpád: A völgy, írta Tárkony
egy felsősnek: Neal Shusterman: Az óceán mélyén és Patrick Ness: Szólít a szörny
egy gimisnek: Szívlapát és Mészöly Ágnes Darwin-játszma
egy szakiskolásnak: Patrick Ness: Kés a Zajban



Szekeres Niki vagyok, irodalommal, oktatási témákkal foglalkozom, projektekben veszek részt, szerkesztek, újságírok, néha tanítok, alapvetően szabadúszóként dolgozom. A HUBBY alapító és elnökségi tagja vagyok. 1978-ban születtem. 



1. Mire való a kötelező olvasmány? 
Valahogy sosem kedveltem a kötelező dolgokat, szóval nem igazán tudom, mire való a kötelező olvasmány. Gondolom egyfajta fogódzó, hogy miket olvas(tas)son egy tanár a gyerekekkel az iskolában abból a célból, hogy kialakulhasson valamiféle közös nyelv és értékrend. Én olyanokat próbálok most mondani, amikről lehet beszélgetni, és amikben el lehet veszni. 
2. Mit ajánlasz a különféle korosztályokból? 
egy alsósnak: Stian Hole - Garmann nyara
egy felsősnek: David Almond - Csókás nyár, Kollár Árpád - Milyen madár
egy gimisnek: Laboda Kornél - Máté PONTindul, Havasi Attila - Manócska meghal
egy szakiskolásnak: Wolfgang Herrndorf - Csikk


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése